fredag 31 juli 2009

Viby kyrka

På vägen mellan Mantorp och Linköping stack det plötsligt upp ett spännande kyrktorn över trädtopparna, och då var jag tvungen att göra en avstickare för att titta närmare på kyrkan. Vibo kyrka visade det sig att det var. Även den här kyrkan var stängd (ska inte kyrkor vara öppna så man kan gå in och få sig ett gudsord på dagarna?!), så jag fick nöja mig med att titta utanför. Ingen information fanns det på någon av skyltarna, men Wikipedia vet att berätta att stenkyrkan stod färdig omkring år 1200, men att det innan dess troligen fanns en stavkyrka från runt år 1000. Det enda som finns kvar av den ursprungliga stenkyrkan är tornet (jag visste väl att det fanns en anledning till att jag fastnade för det!) och den västra delen av norra väggen, resten revs och byggdes om 1776.

Ute på kyrkogården står tre gravstenar (jag hittade tyvärr bara en. Hade jag vetat om de andra hade jag letat efter dem också). Den vid kyrkporten har inskriften "Hök reste denna sten efter den duktige unge mannen och gjorde detta kummel efter sin son, den allgode drängen. Han hette Gemar".


Renoveringarna på 1900-talet har återställt den gustavianska inredningen, och den domineras av altartavlan av den östgötske konstnären Pehr Hörberg, som även har målat altartavlan i Årstads kyrka.

Inga kommentarer: