fredag 31 juli 2009

Linköpings domkyrka


Regnet hängde i luften när jag närmade mig Linköping, och när jag ändå åkte in i stan tyckte jag att jag kunde ta och titta närmare på domkyrkan. Även om jag har varit i stan ett par gånger så har jag bara sett kyrkan på avstånd. Men nu blev det dags att gå in.
Jag hade faktiskt inte en aning om att kyrkan var fullt så stor. Men den var onekligen imponerande.
















Ett flertal epitafier finns runt kyrkan, bland annat det här lustiga med alla amorinerna. Men det epitafium jag helst ville se kunde jag inte hitta. Det är hertig Johan av Östergötland, Johan III:s son i andra äktenskapet med Gunilla Bielke. Han är begravd i kyrkan, men hans gravmonument är borta. Det finns bara en platta som påtalar var han ligger begravd. Tyvärr lyckades jag inte hitta den.

Precis bredvid kyrkan ligger Linköpings slott. Jag stod och tvekade en stund om jag skulle gå in och titta där också, men bestämde mig för att avstå. Vem vet hur många timmar jag hade blivit kvar där inne? Lika bra att fortsätta färden. Det får bli ett senare besök där!

Inga kommentarer: