lördag 11 juli 2009

Brüno

Borat är en av de roligaste komedierna som gjorts det här århundradet. Jag skrattade så jag fick ont i magen. En av anledningarna till att den blev så vansinnigt roligt var att Sasha Baron Cohen var ute bland vanliga människor och fick dem att avslöja sina egna fördomar.

Än roligare än Borat tycker jag att Brüno är, så när jag fick veta att nästa film skulle handla om honom steg mina förväntningar. Nu har Brüno haft premiär och jag har varit och sett den. Überfashionistan Brüno får sparken från sitt modeprogram Funkyzeit och bestämmer sig för att åka till Hollywood och bli världskänd. Vi får följa honom i alla hans försök att nå framgång, allihop utan att lyckas så klart.

Problemet med den här filmen är för det första att jag sitter många gånger och undrar över vilka scener som är autentiska och vilka som är arrangerade. Borat blev en sån framgång, så jag kan tänka mig att många är på sin vakt när de blir intervjuade av kufar och risken finns hela tiden att Brüno blir avslöjad som den bluff han är. Då är det lättare att arrangera det hela så att det ser ut som om det vore autentiskt.

Det andra problemet är att Sasha Baron Cohen sparkar in lite öppna dörrar. Inte så att hela världen klarar av fjollor och homosexuella, för så är det ju verkligen inte. Det behöver man inte åka till Alabamas rednecks för att upptäcka. Men det är just det att man ger sig på de lätta målen. Republikaner, "omvända" homosexuella och just rednecks. Vi vet alla att de har lite svårt för män som älskar varandra. Det hade varit roligare med lite mer utmaning för Brüno. Därmed inte sagt att det inte är roligt, för det är det allra oftast.

Sedan måste ju Gustaf Hammarsten få ett hedersomnämnande som Brünos mesige assistent Lutz. Riktigt rolig i all sin beigehet.

Inga kommentarer: