söndag 19 juli 2009

Desirée

Om man har en engelsk visning på Rosendal med medelålders damer, från Tyskland och Österrike framför allt, så känner de redan till en hel del om Karl Johan och Desideria. Det beror på en roman av Annemarie Salenko som heter just Desirée, en väldigt romantiserad bild av köpmansdotterns liv fram till att hon blir drottning av Sverige. Antingen berättar damerna innan visningen att de fick boken av sin mamma när de var tonåringar och så har de längtat hit ända sedan dess, eller så berättar de efteråt att de läst boken och kände igen det jag sa. Men nog tusan dyker boken upp i alla visningar! En dam var ganska upprörd efter en visning, för min bild av Desirée motsvarade inte den hon fått av boken, ädel, ljuv och älskad av alla.

1954 gjordes en Hollywoodversion av boken, regisserad av Henry Koster (Ängel på prov, Den purpurröda manteln, Jungfrudrottningen, Tomtar på loftet) och med Marlon Brando som Napoleon, Jean Simmons som Desirée, Merle Oberon som Kejsarinnan Josephine och Michael Rennie som Karl Johan. Nu finns den tillgänglig på tysk import-dvd. Det kanske skulle vara läge att skaffa filmen och se vad de har gjort med historien, för boken är ganska oläslig i mitt tycke.

3 kommentarer:

Gealach sa...

Aha, finns den som film? Jag har boken stående i hyllan, oläst än så länge. Köpte den på loppis, en sådan där fin, gammal bok som är snygg att ha i bokhyllan, men tanken var väl att jag skulle läsa den, så jag får väl ta och göra det.

Anna sa...

Men, vänslas Desirée med Napoleon på omslaget? Är det ett Hollywood-påhitt eller var det så på riktigt...?

Jag glömde säga det, men jag såg en dokumentär på SVT för några år sedan (Agneta Ulfsäter tror jag) som också framställde D som olycklig och synd om som behövde komma till hemska Sverige där hon frös och blev deprimerad.

Knallhatten sa...

Desirée var förlovad med Napoleon först. Hon kom från en rik familj och var ett kap för en fattig korsikan. Ända tills han träffade Josephine, som kom från en finare familj.
Sedan blev hon ett kap för en fattig gascognare vid namn Bernadotte, eftersom hennes syster var gift med Napoleons bror.