måndag 13 juli 2009

More Rosevallyfika

It was a crazy day today! All tours were done, and by some strange coincidence I got to do all four in english. That's all I've spoken today, so I think I've forgotten all my swedish. But I'll give it a try. If I sound like Anita Ekberg you know why!

Sådär! De känns ovant med svenska. Jag kanske inte minns alla words, men ni excusar mig for it. Jag tog dagens första visning, eftersom Ulrica tog första igår. Det var bara engelsktalande på Rosendal vid tolv, så engelsk blev det. Vid nästa visning frågade Ulrica om jag ville ta den stora svenska gruppen eller den lilla engelska och spara rösten, för klockan två var vi förvarnade om en stor grupp svenskar. Jag tackade för erbjudandet och tog den engelska.

Strax före klockan två började folk samlas utanför slottet, och bara svensktalande. Det visade sig inte vara särskilt många, så vi bestämde att Ulrica skulle ta hela gruppen på egen hand. Vi tyckte inte att vi behövde dela upp den på två. Och när hon skulle till att börja sin visning kom de tre engelsktalande personer, så jag fick dra igång en engelsk visning till.

Klockan tre var det bara svensktalande som köpte biljetter, och då tyckte vi att vi skulle få tre visningar var och Ulrica fick ta den. När hon väl börjat den visningen så kommer en dam, vars man talade svenska när han köpte biljetterna, och frågar om det finns nån engelsk visning också. Jajamen, svarade jag och drog igång dagens fjärde engelska visning.

På den visningen var fru Ann med. Vi hade bestämt att hon skulle komma och vara med på min sista visning och sedan skulle vi gå och fika. Så iväg till Trädgården när vi väl bankat igen slottet. Deras smörgåsar och bakverk är verkligen dundergoda, men det mesta var slut när vi kom dit. De hade haft en väldigt bra dag där. Jättetrevlig eftermiddag blev det i alla fall. Tack, Ann!

En lång vecka har gått mot sitt slut. Sex dagars visningar tar ut sin rätt. När jag kom hem somnade jag i soffan inte mindre än två gånger. Så nu ska jag gå och lägga mig och försöka återskapa Karl XIV Johans sängkammarregemente!

2 kommentarer:

fru Ann sa...

Jonas eftermiddagen i ROSENDALEN kändes förunderligt fin färnäm! och fängslande för mig... Den engelska visningen var SPLENDID och jag njöt av sällskapet historiken och HIMSELF, KARL XIV JOHAN in persona... Ingen man har någonson haft en karriär som hans... Tack än en gång för bröd och skådespel!

fru Ann sa...

Förnäm skulle det vara...