torsdag 30 juli 2009

Kyrkan i Abild

Ett första stopp var jag tvungen att göra, kyrkan i Abild. Tyvärr var den stängd, så jag fick nöja mig med att titta på utsidan.


Kyrkan är ursprungligen medeltida, 1100- eller 1200-tal, och namnet Abild kommer från apel. Enligt legenden växte äppelträd där kyrkan nu står. Ursprungligen var den helgad åt Johannes döparen, och kallades sålunda Sankt Johannes kyrka.

På 1600-talet köpte Bengt Lilliehöök godset Hjuleberg, och började snart rusta upp kyrkan. Han hann dö innan arbetet var klart, men änkan Anna Ekeblad färdigställde det. De vilar nu i det Lilliehöökska gravkoret på norra sidan tillsammans med ett tjugotal släktingar. Deras släktvapen finns på väggen utanför.

Klocktornet byggdes troligen också vid den här tiden, men med begagnat virke. Uret tillkom på 1700-talet.

Invändigt bemålades kyrkan 1767 i rokokostil av Johan Adolph Spaak från Varberg.

De flesta av inventarierna är från 1600-talet, men ett votivskepp ("mamma, när kommer piraterna?") tillkom 1886.

Jag tror att jag måste komma tillbaks hit och titta på inredningen vid nåt tillfälle när det är öppet!

Inga kommentarer: