torsdag 30 juli 2009

Istrigaste banden i stan!


Under min promenad började jag känna mig hungrig, och vad kan väl passa bättre när man är i Småland än isterband? Jag styrde stegen mot de fem krogarna i hamnen, men till min besvikelse hade ingen av dem vad jag ville ha. En krog var en laxrestaurang, och det är ju vackert så men inte vad jag ville ha. De andra hade samma trista standardrätter, trots att de låtsades ha olika profil. Ni vet, black and white, fläskfile med kantarellsås och kycklingfile med tomatsås. Inte blev det bättre uppe i stan. Samma sak där.

Och så kommer jag till det lilla hålet i väggen, med den föga lockande skylten ''Grillbar''. Jag har ätit där förr, och de har goda hamburgare, inte tu tal om saken. Jag tänker precis ge upp och gå in och köpa en hamburgare när blicken faller på skylten utanför: ''isterband med potatismos och inlagda rödbetor''. Vid förfrågan får jag dessutom veta att det är korvar från en lokal slaktare, Hugos. Och vilka korvar sen! Perfekt syrade. Jag jublade måltiden igenom.

Nu ligger jag här, mätt och belåten och ska ta och krypa ner och läsa lite till innan det är dags att sova. Jag avslutar med en bild från den charmiga korridoren på vandrarhemmet. Frid vare med er, som Alf skulle ha uttryckt det.

Uppdatering: Hugos isterband ska enligt uppgift finnas att inhandla i Östermalmshallen. Jag måste gå dit! Genast!

Inga kommentarer: