fredag 10 juli 2009

Dramatisk visning

Ibland undrar man om inte Ingmar Bergman börjat regissera från himlen. De högre makterna medverkade i alla fall i min visning på Rosendal idag. När jag började min sista visning ven vinden och ett billarm tjöt i fjärran. Larmet hade låtit i en kvart redan när jag började visningen. Precis när jag har sagt att greve Mörner har meddelat att Bernadotte accepterat utnämningen som kronprins har jag en dramatisk paus för att visa hur chockerade man blev i rådet. I samma stund tystnar billarmet.

Visningen fortsätter. Jag berättar om hur dramatiskt det var i Stockholm, med kravaller och Fersenska mordet och så vidare. Men när jag kommit så långt att jag talar om att hur Bernadotte investerar sin personliga förmögenhet i landet för att få oss på fötter igen så mojnar vinden, och det blir alldeles stilla runtom oss.

Bernadotte väljer att inte ta tillbaka Finland, utan vänder sig västerut och anser att Sverige och Norge bör förenas och 1814 tvingas norrmännen in i en union som varar fram till 1905, när norrmännen bryter sig fria. Exakt i det ögonblicket knäcks den stora eken i trädgården framför slottet och två enorma grenar faller till marken. I kid you not! Besökarna stod och skrattade gott åt allt som hände och sa själva att det här var en väldigt dramatisk visning.

4 kommentarer:

Fru Ann sa...

Just en sådan visning vill jag ha på söndag! Spänning, dramatik, stora händelser som förenas i en enda... Keep it up boy, You can directe Yourself! Ingmar Bergman is history... See U Sunday!

Håkan Steenberg sa...

Wow - jag vill också gå en visning med dig som guide!

Knallhatten sa...

Du är välkommen till Rosendal! Sista dagen den här säsongen för min del är på tisdag. Fast jag kan inte utlova att några fler träd knäcks. Det blir så dyrt om jag ska göra dramatiska visningar varje gång...

Anna sa...

Jag kan bara varmt rekommendera Rosendalsvisning med J som guide! Skynda dit på tisdag, Håkan. :D