tisdag 21 juli 2009

Oförskämda besökare

Egentligen vill jag inte skriva negativa saker om besökarna på slottet, och de allra flesta besökarna är också jättetrevliga. Men ibland blir man bara trött på hur en del grupper beter sig.

Jag hade den svenska visningen idag. Det var en stor grupp, så jag var tvungen att använda hela tredje-raden-rösten för att höras. Det var väldigt mycket besökare, och många externa grupper, men jag tycker att vi hela tiden lyckades visa varandra hänsyn och hjälpa fram varandra.

När jag nått så långt som till Karl XI:s galleri stod jag först, som jag brukar, i krigskabinettet. När jag sedan ska prata om middagarna flyttade jag mig till mitten av rummet (som för övrigt är 49 meter långt, så man behöver inte direkt trängas där). Väl där kom det in en extern guide med sin spanska grupp och ställde sig bara en liten bit ifrån mig och började prata. Jag brydde mig inte så mycket, för jag hade koll på min grupp och talade så att de hörde. Döm om min förvåning när hela den spanska gruppen börjar fräsa, vissla och hyssja åt mig och tala om för mig att jag ska vara tyst. Jag påpekade för dem att jag var slottets guide med den officiella visningen, men det gjorde dem bara ännu mer högljudda och deras guide gjorde ingenting åt saken. Så jag fick höja rösten och påpeka en gång till att jag var slottets guide med den officiella visningen. Då tystnade de, men guiden gick fram till en av våningsvakterna och sa att jag var väldigt aggressiv. Vad ska man göra med en del människor?!

1 kommentar:

Anna sa...

Vilka puckon!!!! Jag blir arg å dina vägnar. :@