lördag 4 juli 2009

En RIKTIG skräckserie

Jag skrev häromdagen om Harper's Island och att jag var lite missnöjd med den. Jag missade tredje avsnittet, och jag kände att det inte gjorde så mycket.

Men ikväll råkade jag knäppa förbi en ny serie på tv400, Dead Set, en serie som tv4 på sitt vanliga logiska sätt inte har gjort nån reklam för alls. Det är ju ingen amerikansk serie, gubevars!

Det här är en modern zombie-serie. Big Brother pågår för fullt när kamerorna slutar röra sig och ingen tillrättavisar deltagarna för missade mikrofoner. Plötsligt kommer en blodig tjej in med en sax i handen. Hon talar om för deltagarna att det pågår en epidemi därute. Folk överfaller varandra och sliter varandra i stycken. Självklart tror ingen på henne. Tyvärr för dem vet vi andra att det är sant. Vi har sett zombierna löpa amok bland Big Brother-publiken och personalen. Nu måste de överlevande Big Brother-deltagarna klara sig själv.

Till skillnad från barntillåtna Harper's Island finns det inget barntillåtet här. Det är närbilder på zombier som sliter kroppsdelar av levande människor, skräckslagna personer som med de få tillhyggen de har (vapenaffärer finns ju inte precis i varenda köpcentrum i England) måste försvara sig mot de vandöda.

Dead Set påminner väldigt mycket i upplägget om en av de allra bästa skräckfilmerna på senare år, 28 dagar senare. Samma kamerateknik och framför allt, vi får snabba zombier! Inga hasande typer som till och med tanter med gåstol kan klara sig undan. Här går allt snabbt!

En extra bonus är att vi får Davina McCall, den gamla MTV-puddingen och numera det riktiga Big Brothers programledare, som zombie. Bara det gör serien värd att se!

Första avsnittet är avklarat. Jag längtar redan efter kommande fyra avsnitt.

1 kommentar:

Primula sa...

Tvi vale för slikt. Tacka vet jag Pretty woman, typ!