söndag 19 juli 2009

Mördarinsekterna anfaller

På gräsmattorna utanför Rosendal verkar det finns väldigt aggressiva insekter av något okänt slag. Varje gång vi har haft brännbollsturnering där har folk påpekat att det känns som om något har bitit dem. Det känns inte som vanliga myggbett. Jag råkade ut för det både förra året (då var folk skärrade över att det skulle vara fästingar, men vilka fästingar biter till hårt och släpper sedan?) och i år. Båda gångerna har bettet svullnat upp och kliat som ett vanligt myggbett. Förra året kunde jag inte låta bli att pilla på det och plötsligt kände jag att svullnaden sprack, fast inåt och foten blev inflammerad runt "myggbettet".

Så i år när jag råkade ut för samma sak bestämde jag mig för att inte pilla på det. Det har spänt runt bettet, och i morse när jag vaknade hade jag en liten varböld där, formad som en ärta. Plötsligt sprack den och var rann ut. Det ser riktigt läskigt ut på bilden, men jag lovar att det inte är lika gult som det ser ut. Jag undrar vad det kan vara för insekt som gör så?

4 kommentarer:

Primula sa...

Det kanske är en liten spindel. Rätt ettrig och vårdlös. Jag hade samma för många år sedan efter att ha suttit i gräset vid badet på Liidingö. Du borde nog gå och visa dig för distriktsläkaren ev penicillin. Det ser svullet ut.

Knallhatten sa...

Det är ju det jag alltid har sagt, spindlar är djävulens kreatur och alla visa människor håller sig långt borta från dem!

Primula sa...

OK, men nu borde du visa betten för vårdcentralen. KRAM

Anna sa...

Ryyys vad läskigt och ännu läskigare om det är en spindel som är boven! (Håller som du vet verkligen med om det du skriver om spindlar) Och nog ser det svullet ut. Bäst att kolla upp.