torsdag 30 april 2009

Gröt och sånt


Jag har tyckt lite synd om Niklas Ekstedt. Att ta över efter Tina Nordström kan inte ha varit det lättaste. Det var många som snöpte på munnen och tyckte att han den där Niklas är väl ingenting. Varför kan vi inte få se Tina, som är så charmig. Flera i min omgivning, både släkt och vänner, tittade nedlåtande på mig när jag sa att jag tyckte att han var både bra och trevlig.

Nu verkar tiden ha kommit ifatt honom. Eller snarare, folk har börjat acceptera att det kan finnas andra matskapare på teve än Tina. Så nu jämförs han inte med henne längre, utan man ser honom för vad han är, en bra matprogramledare.

Jag gillar också den här inriktningen man har den här gången, med olika teman. Idag handlade programmet om frukost. Niklas berättade att hans dagmamma Anja serverade mannagrynsgröt och han trodde länge att grynen hette Anjagryn. Då kom jag på hur det var när jag och min brorsa var små. Vi var ganska kinkiga med maten, och vad som helst dög inte. Gröt gick inte att få i oss. Men om gröten var förknippad med nån vi gillade så funkade det. Alltså blev risgrynsgröt tomtegröt, havregrynsgröt Emilgröt och mannagrynsgröt blev Törnrosagröt (det var säkert jag som ville förknippa maten med Törnrosa...). Enligt mamma hade vi också nån period då vi bara ville äta kalvstek. Så hon serverade bara kalvstek. Den kunde se väldigt olika ut, och innehålla väldigt många olika ingredienser, oftast inte ens kalvstek. Men bara det hette kalvstek så åt vi.

4 kommentarer:

Primula sa...

Niklas är bra men det program jag sett i den här omgången var både pretto och lite som om han talar till dagisbarn. Men han kan laga god mat. Men jag avstår från att se programmen den här gången.

Jag tycker att tomtegröt och särksilt kalvstek i alla former är gott. Tur att ni gillade mat med kvalitet och fantasi.

Anna sa...

Håller med dig - gillar Niklas! Han har sån matglädje att till och med jag blir sugen på att laga lite mer avancerad mat. Fast jag gillar Tina också, är lite kär i henne.

Knallhatten sa...

Vem gillar inte Tina? Tina är så älskad att ingen ser Niklas, det är ju det som har varit hans problem!

Anna sa...

Skillnaden är att Niklas verkligen inspirerar mig till att laga mat. Det gör faktiskt inte Tina, fast jag gillar att se hennes program. Men allt hon lagar verkar så avancerat och svårt och så många moment. Niklas bara rör ihop, han verkar nästan improvisera, och så blir det supergott och snyggt.