tisdag 28 april 2009

Ett anspråkslöst förslag

Som den stora musikalfantast jag är så går jag ju ständigt runt och väntar på nästa spännande uppsättning. Tyvärr kommer de alltför sällan. Jag menar, hur många gånger kan man sätta upp Grease med Pernilla Wahlgren i huvudrollen?!

Inte för att jag tror att Vicky von der Lancken eller Staffan Götestam tittar in på min blogg särskilt ofta (ifall de gör det: välkomna!), men här är i alla fall några förslag på musikaler som jag skulle vilja se:

Sommarnattens leende
Moderna Millie
Wicked
Spring awakening
Drowsy Chaperone
Billy Elliot
Mary Poppins
Into the woods
Nine (åh, vad jag önskar att jag hade fått se den när den gick på Oscars med Ernst-Hugo Järegård!)
Company
Det våras för Frankenstein
Legally blonde

Och så ett par förslag med skådespelare:
Hello, Dolly med Lill Lindfors
Sweeney Todd med Jan Åström
On the 20th Century med Malena Ernman, Reuben Sallmander och Meta Velander
Jesus Christ Superstar med Carola och Anna Sahlin

Hmmm, två kvinnor i Jesus Christ Superstar? Men det finns ju bara en kvinnoroll, ska de slåss om den? Nej, absolut inte! Jag såg Carola framföra Getsemane i nåt program för några år sen, och hon gjorde den nåt vansinnigt bra. Och för en tid sedan intervjuades Anna Sahlin i DN och hon sa då att hon skulle vilja göra Judas. Då kom jag att tänka på Carolas framträdande och började fantisera om en uppsättning där Anna Sahlin gör Judas och Carola gör Jesus. Det tror jag skulle kunna bli RIKTIGT spännande!

Här är Imogene Coca i rollen som jag tycker att Meta Velander ska göra i On the 20th century.

Inga kommentarer: