måndag 20 april 2009

Ny användning för Skeppsholmskyrkan

Jag höll på att ilskna till när jag såg rubriken i Svd: Skeppsholmen får nytt köpcentrum. Inte nog med att vi har köpcentrum till förbannelse i resten av stan. Ska vi nu börja bygga om kyrkor till sån skit. Fast sedan såg jag vad det egentligen stod och lugnade ner mig. Nytt körcentrum. Och det låter ju mycket roligare. Skeppsholmskyrkan är alldeles för vacker för att stå tom, och vad kan väl passa bättre än att använda den som körlokal. Det är precis vad som behövs! Nu ska vi bara få Nobelmuseet att inse att de inte MÅSTE använda sig av Skeppsholmskyrkan.

Skeppsholmskyrkan, eller som den egentligen heter, Karl Johan-kyrkan, byggdes av Fredrik Blom, som var Karl XIV Johans favoritarkitekt. Han har fått bygga en hel del åt kungen. Fast det enda Blom gjorde åt kungen personligen var lilla vackra Rosendals slott ute på Djurgården (Öppet för guidade visningar från 1 juni till 31 augusti. Väl värt ett besök). Fredrik Blom har även byggt det första kontorshuset i Stockholm, Kammarrättens hus på Riddarholmen. Och han var även först med att leverera i platta paket. Han skapade de prefabricerade husen, byggda på en plats och hopmonterade på en annan. Rosendals slott är ett utmärkt exempel på en sån byggnad.

Skeppsholmskyrkan byggdes mellan 1824 och 1842, och skulle från början ha trätak. Karl XIV Johan tyckte att det skulle vara lite trist med ett så enkelt tak, så han bekostade koppartaket på egen hand.

3 kommentarer:

Anna sa...

Jaa, visst var det en bra idé med ett körcentrum. (håller med om att KÖPcentrum skulle varit en mycket sämre grej) Det är ju superfin akustik där och det ligger hyfsat centralt. Jag skulle gärna sjunga där.i

Knallhatten sa...

Då får vi se till att våra respektive körer ordnar nåt gemensamt, tycker jag!

Gealach sa...

Tja, den hade nog varit lite liten för ett köpcentrum. Men jag hade nog gått dit och shoppat i alla fall... :-D