tisdag 21 april 2009

Bambukläder

När jag började plugga in Fair Fashion? kan jag erkänna att jag var inte fullt så entusiastisk som när jag läste in Haupt på slottet. Men min vana trogen, jag är ju nyfiken av mig och vill alltid lära mig mer, så började jag googla lite själv för att få svar på funderingar som dykt upp. Nu tycker jag att det är jätteintressant med bomullsodling och hur den påverkar miljön.

Det är väldigt roligt också att ekologisk bomull inte längre bara finns på "medvetna", dvs tråkiga, plagg utan att vanliga modeskapare gör produkter i ekologisk bomull. Jag var och handlade kläder igår och då hittade jag kalsonger i ekologisk bomull från Calvin Klein. Och de var inte dyrare än deras andra kalsonger.


Men ekologisk bomull är ju inte enda alternativet för den som vill vara miljömedveten. Bambukläder är på frammarsch! Bambu odlas helt utan bekämpningsmedel, den behöver inte konstbevattnas och när den är mogen (bambun är världens snabbast växande planta) skär man ner den, och så kan den växa upp igen. Bambun torkar snabbt och andas på ett bättre sätt än bomull. Dessutom är bambufibrerna naturligt antibakteriella. Jag hittade en butik på nätet, bambubutiken, som har bambukläder och ekologisk bomull. Jag funderar på att köpa mig en bambutröja, bara för att kolla hur de känns i jämförelse med bomull.

1 kommentar:

kristina sa...

bra trick där med bilden i mitten av texten så att alla verkligen läste till slutet. alltså, det skulle man ju naturligtvis gjort iaf :)