fredag 24 april 2009

Obegripliga pinnar i ansiktet


Jag stör mig nåt otroligt på de nya mikrofonerna som används på teve nuförtiden. Ni vet, de där som påminner om sportkommentatorers headset, fast utan hörlurarna. Vad är tanken med dem? Jag tycker inte att ljudet blir särskilt mycket bättre. Däremot är de rent estetiskt störande. När jag ser program där alla inblandade har de där mikrofonerna på sig så kan jag inte koncentrera mig på vad de pratar om. Det enda jag ser är de där pinnarna som sticker ut ur ansiktet på dem.

Första gången jag såg såna utanför en sportsändning var när jag såg Rent på Göta Lejon. Redan då störde det min upplevelse av musikalen, och det har inte blivit bättre ju mer de används. Vad är det för fel på de vanliga myggorna som man fäster på skjortan. Där är de betydligt diskretare och man kan koncentrera sig på vad som händer istället.

Inga kommentarer: