fredag 9 oktober 2009

Tung ekonomi


Jag har en sparbössa, en designad dansk sak i rosa plast med gummitopp och -botten. Däri samlar jag mina växelpengar när jag rensar plånboken med jämna mellanrum. Mamma påminde mig om det när hon var här häromdagen när hon frågade varför det inte har blivit mer pengar på ett tag.

Alltså var det dags att lägga i mer pengar igår. Ut med alla växelpengar ur plånboken och så ner med sparbössan från bokhyllan. Precis när jag tar ner den så går botten ur. Det kanske inte ser ut att vara så mycket pengar i sparbössan på bilden, men när alla pengarna ligger utspridda över vardagsrumsgolvet så är det mycket pengar, tro mig! För att inte tala om när man ligger på alla fyra och samlar ihop dem.

Jag fick ner pengarna i sparbössan igen och ska ställa tillbaks den i bokhyllan, nu mycket medveten om att den är så tung att botten riskerar att gå ur. Men exakt hur tung är den egentligen? Om man bara väger den lite i handen får man väl en känsla för det. Sagt och gjort gör jag just det, och självklart far botten ur en gång till! Den här gången ramlar dessutom själva timglaset i golvet och går sönder där det är som smalast. Innan jag kan lägga tillbaks pengarna måste jag limma ihop den. Och kravla omkring på golvet för att samla ihop alla pengarna igen.

Det här blir roligt att blogga om, tänker jag. Och då måste jag ju ha en bild på sparbössan också. På schackbordet kan bli en snygg bild. Nu håller jag handen under sparbössan hela tiden för att inte botten ska gå ur igen. Efter att ha ställt ner sparbössan och ska ta fotot känner jag att den inte står helt rätt. Jag ska bara flytta den en liten bit så blir det snyggare. Behöver jag säga vad som händer sen...? Som tur var så lyfte jag sparbössan knappt från bordet, så pengarna åkte i alla fall inte ut över golvet. Det var bara att skrapa ihop dem från bordet.

Nu står sparbössan på sin vanliga plats, och ja jag höll handen under hela tiden som jag flyttade den...

Inga kommentarer: