måndag 5 oktober 2009

Avslutningsresa till Gripsholm


Det är ingen hejd på mina slottsbesök just nu. Igår Strömsholm, och idag Gripsholm!

Varje sommarsäsong avslutas med att ledningen ordnar nåt trevligt för oss i visningspersonalen. I år hade man valt att låta oss besöka Gripsholm. En mycket trevlig idé!

Klockan tio avfor bussen från Slottsbacken och en timme senare, efter information om sommarsäsongen, anlände vi till Mariefred. Där möttes vi av Morgan och Jim.

Jim gav oss en visning av slottet, och vi skämtade lite om att vi måste vara besvärligaste gruppen i år. Vi var ju så intressade av alla detaljer att han fick stå och vänta hur länge som helst på oss i nästa rum. Men till slut hade han lyckats skyffla oss runt i en liten del av slottet och vi gick över till Kronköket för lunch. Kycklingsoppa till förrätt och lammstek alternativt fisk till varmrätt och så kaffe och bulle på det.



Efter lunch blev vi förevisade kavaljersflygen. In och ut ur de olika rummen for vi. Jag tror att det var meningen att det skulle vara slut efter det, men vi bad så enträget om att få titta på Gustav IV Adolf-utställningen, när vi ändå var där, så in i slottet igen, och ytterligare en timme (?).

Mätta och belåtna satte vi oss sedan på bussen för hemfärd. Jag köpte mig en kylskåpsmagnet med det stackars lejonet som står uppstoppad på Gripsholm. Just den magneten säljer vi inte inne i stan. En lyckad dag, må jag säga!

1 kommentar:

Unknown sa...

En annan har faktiskt sovit på Gripsholms slott. En hel vecka. Haft eget rum i kavaljersflygeln. Fast jag hade ju ingen betjänt med mej att sova i domestikrummet tillsammans med mitt avträde. För det fanns ju naturligtvis i domestikrummet.