tisdag 13 oktober 2009

Mitt blommande apelsinträd


Okej, det kanske inte riktigt blommar. Och det är väl inget träd än. Men det kan bli!

Jag gillar att plantera saker och få dem att gro. Att jag sen inte har gröna fingrar, och det mesta brukar dö efter ett tag hör inte hit.

Varje morgon dricker jag färskpressad apelsinjuice och brukar stå och titta på kärnorna som samlas i apelsinpressen. Nåt borde man väl kunna göra med dem, brukar jag då tänka. Så häromsistens planterade jag några av kärnorna och väntade med spänning. Plötsligt stack det upp en liten grön grodd ur myllan. Jag blev jätteglad och vårdade den ömt, men efter bara några dagar dog den. Sedan har jag vaktat över krukan för att se om någon av de andra kärnorna skulle gro, men inget har hänt.

Häromdagen insåg jag att spelet var förlorat och det nog är lika bra att slänga alltihop. Då helt plötsligt började inte mindre än två av kärnorna att gro. Återigen gjorde jag min lilla segerdans. Nu ska vi se hur länge de här kan överleva. I min fantasi kommer jag om ett par månader att ha ett stort lummigt apelsinträd som kan ge mig skugga och färska frukter i vardagsrummet.

Inga kommentarer: