lördag 31 oktober 2009

Mitt möte med Vince


Vince Vaughn är ju i stan för att göra reklam för sin nya film, Trubbel i paradiset. Då kommer jag osökt att tänka på förra gången (?) han var här.

Det här var innan han fått sitt genombrott (när var det egentligen, var det när han blev ihop med Jennifer Aniston?), så det var bara vi filmnördar som kände till honom. Alltså var det ingen som förstod varför jag var så till mig.

Jag jobbade i Skattkammaren och stod vid valvdörren och höll lite koll på besökarna som var på väg in. Borta i kön vid kassan såg jag en lång kille, huvudet längre än de andra där, och av naturliga skäl reagerar jag när jag ser nån annan som är lika lång som jag (han är för övrigt exakt lika lång som jag).

Det tog en stund innan jag tänkte på att jag kände igen honom, fast jag kunde inte riktigt placera varifrån. När han sedan passerade mig för att gå in i kammaren slog det mig helt plötsligt var jag hade sett honom förut: Swingers! Jurassic Park! Psycho (ja, jag vet hur pinsamt det är att jag har sett nyinspelningen)! Fast sedan kommer tanken, nä varför skulle Vince Vaughn befinna sig i Skattkammaren av alla ställen?! Ändå är han ju så väldigt lik. Jag kunde inte släppa det, utan var tvungen att gå in i valvet och kolla igen. Väl inne så kunde jag konstatera att det minsann var Vince som stod och kollade på Erik XIV:s krona, fast jag var alldeles för feg för att gå fram och säga nånting. Han gick runt i ungefär en kvart tillsammans med sin kompis, och tittade noga på alla regalierna innan han gick. Och det stör mig än idag att jag inte kom mig för att prata med honom!

Inga kommentarer: