fredag 2 oktober 2009

Faksimilomslag

När jag satt och letade efter bra bilder på Klockan K till förra inlägget så råkade jag hamna på den här sidan. Här kan man köpa faksimiler av bokomslag från förstautgåvor, tyvärr bara amerikanska. Men i alla fall. Jag tycker att det är en riktigt bra idé! Om man har en förstautgåva och omslaget är trasigt eller försvunnet, eller man vill undvika att det ska gå sönder, så slänger man dit en faksimil. Eller om man som jag, bara tycker att bokomslag är snygga.

Kanske vore nåt att börja med även i Sverige?

Här är några exempel.


The silver chair - C. S. Lewis


The naked and the dead - Norman Mailer



The talented Mr Ripley - Patricia Highsmith



Catcher in the rye - J. D. Salinger


Och så boken som fick mig dit: Towards Zero - Agatha Christie


Inga kommentarer: