onsdag 28 oktober 2009

Omväxlande dag

Det blev en lång dag idag, åtminstone om man ser till allt jag har gjort.

Morgonen började med ett föredrag. En konservator från Versailles är på Slottet för att se hur våra konservatorer jobbar, och han hade lovat att berätta lite om arbetena på Versailles. Intressant, men inte så långt som jag hade trott. Alltså hade jag tid att gå till kyrkan och inventera.

Jag hittade något intressant, som inte finns med i den tidigare inventeringen. På en kista såg jag något som såg ut som en repa, men när jag tittade närmare såg jag att det var klotter. Johan Henrik Norborg ristade in sitt namn i tennkistan år 1769. Häftigt att se, även om jag blev lite purken på att han faktiskt hade klottrat på en död människas kista. Dessutom tog jag några riktigt häftiga bilder i Karolinska gravkoret, detaljer som man inte ser när man står en bit ifrån.

Sedan upp till (eller ner till?) Tre kronor för dagens spökvisningar. Fyra fullproppade visningar blev det. Barnen såg ut att mysrysa visningarna igenom. Tror att de blev lyckade.

Efter att Slottet stängt var det så dags för första jympapasset på flera veckor. Jag har ju varit sjuk, och förra veckan var jag på möte på Nordiska museet, så jag var verkligen inte i form. Nu är jag matt i hela kroppen, och efter ett långt samtal med Ulrica (det är mycket att gå igenom när två historienördar inte ses på flera veckor) är det nu dags att gå och sova. Jag ska ju tillbaka till kyrkan i morgon bitti.

2 kommentarer:

Fredde sa...

Johan Henrik Norborg jobbade på visningen för 5 år sedan.

Knallhatten sa...

Det skulle kunna stämma. Om ditt inlägg skrevs 1774!