torsdag 29 oktober 2009

Modelejon, dandy, charmör?


Idag har det varit drag i museet. Fyra visningar (av två utannonserade!), och massor med barn på varje visning.

Jag är klädd i uniform från Gustav II Adolfs dagar, komplett med värja. Ett barn kommenterade för sina föräldrar vilka lustiga kläder jag hade, och mamman svarade, helt gravallvarligt, "ja, så är man klädd i Stockholm" och blinkade åt mig. Jag kunde inte göra annat än att fnissa och hålla med.

Under spökvisningen berättar jag om olika spökerier som ägt rum på Slottet, från fordom till idag. Bland annat berättar jag om när Ulrika Eleonora låg lik på Karlberg och grevinnan Lilie dyker upp mitt i natten och ber att få se den döda drottningen. Sedan kan vakterna se hur grevinnan och drottningen sitter och talar med varann, och dagen därpå får de veta att även grevinnan Lilie nyss avlidit. Idag var det ett barn som tyckte att det läskigaste var "när grevinnan fikade med drottningen".

Jag brukar alltid avsluta mina visningar med att berätta vad man kan göra mer, och sedan tackar jag barnen och säger att de har varit jätteduktiga som orkar stå och lyssna så länge. Då utbrister en pojke, nästan förnärmat: "men det var ju jätteroligt ju!" Det är bara att suga i sig!

Roligt också att en farmor och farfar som var med på visning igår kom tillbaks idag, fast med nya barn. Barnen igår hade berättat så mycket om visningen för sina kusiner att de också ville komma. Så det var bara för farmor och farfar att åka till Slottet igen.

I morgon är det sista spökvisningarna för min del. Lördag och söndag får Per klara sig med hjälp av Helena. Själv tänker jag fylla år.

1 kommentar:

Fru Ann sa...

Var det inte JAZZGOSSEN...??? Mannen med det vackra namnet Gustaf II Adolf blev väl med tiden tämligen fet... Då jag bor i Norrtälje, en stad grundad av nämnda herre, skulle jag kunna tro att han åt för många av sina egna bakelser! The pink fluff is irresistable... Jag tycker du ser stilig och vacker ut precis som en man som till helgen skall just fira sin ... födelsedag... Dock inga siffror efter mig!