söndag 18 oktober 2009

Jag är död'n

Ute på Tyresö slott kan man så här års få se oknytt i buskarna. Då har nämligen Nordiska museet sitt årliga Vandra med väsen, en barnvisning där man följer med en guide, "lyktbäraren" runt i parken och hamnar på olika stationer där man bland annat kan se troll, gastar och, som här, dansande älvor.


Slutligen tar guiden med gruppen in i slottet och där, för att citera Maleficent i Törnrosa "får du möta mig, min prins". Jag och Mikael var två gamla slottsspöken som visste att berätta om Djävulen, och hur det går om man vill sälja sin själ till gamle Horn-Per.


Jag tog emot i biblioteket och Mikael i matsalen. Det var riktigt lyckat, en av guiderna sa att jag såg så läskig ut att till och med hon blev rädd, och Birgitta i kassan talade om att barnen såg helt normala ut när de gick in, men när de blev utsläppta var de väldigt storögda.

Det var lite för ljust i början av eftermiddagen, lite svårt att skapa spökstämning med lyktgubbar när man ser dem för tydligt. Men framåt kvällen blev det spöklik stämning. Jag tror att de flesta tyckte att det var roligt, både besökare och vi som jobbade.

Inga kommentarer: