torsdag 8 oktober 2009

Årets litteraturpristagare

Peter Englund avslöjade nyss att årets nobelprisvinnare i litteraturkategorin är Herta Müller. Till det kan jag bara säga "jaha". Jag har förstått att hon har varit en favorit, men hon har gått mig spårlöst förbi. Jag har inte läst nåt av henne, och om jag inte hade varit inne på Wikipedia så hade jag inte kunnat nämna en enda titel av henne. Hon låter väl ganska intressant. Jag får se om jag tar och läser nåt av henne nu.

Det intressanta är väl att när jag var inne på Wikipedia exakt en minut över ett så stod det redan där att hon fått nobelpriset. Sitter och folk och bara väntar på att få trycka enter på alla favoriter, eller visste man i förväg?

1 kommentar:

Anna sa...

Jag tror de sitter beredda, har fyllt i redan och bara trycker på skicka direkt när ständige sekreteraren uttalat sista stavelsen i vinnarens namn. När Harold Pinter fick priset hade jag lagt ut nyheten på webben på jobbet inom två minuter efter att Horace sagt hans namn. Och då satt jag inte ens beredd. :)