söndag 25 oktober 2009

Svårt att hitta till Underlandet!


Amy Diamond ska göra Alice i Underlandet på Maxim efter jul. Det har man gått ut med i ett pressmeddelande. Där fick vi också veta att Roger Westberg gör alla andra roller, och att producenten tycker att rollen är som klippt och skuren för Amy. Det här är inte svårt att hitta. Pressmeddelandet har citerats friskt på många sajter på nätet, och för Amy Diamonds fans kanske det räcker. Men alla är inte bedårade av stjärnnamn, utan vill veta lite mer om man ska vilja gå och se en föreställning.

Jag fullkomligt älskar Alice i Underlandet, Disneys version är fulländad underhållning och jag ser med glädje fram emot Tim Burtons film nästa år. Alltså hajade jag till när jag såg att den ska upp i Stockholm. Men förstå hur frustrerad jag blev när det inte gick att få fram mer information nånstans! Roger Westberg är en bra skådespelare (sjutton år senare minns jag ännu hans Hamlet - en standup med ett stort leende) och jag kan mycket väl tänka mig att Amy Diamond kan göra Alice bra (det finns värre alternativ, jag hade till exempel inte blivit förvånad om man hade gått ut med att Pernilla Wahlgren skulle göra Alice...). Men sen då?! Vem har skrivit manus, vem regisserar, vem har gjort musiken? Koreografi, kläder, scenografi? På Maximteaterns hemsida står uppsättningen inte ens med!

Efter att ha gått över internätet med luskam har jag lyckats luska fram att Pontus Ströbaek regisserar och Joakim Hallin har skrivit musik. Ströbaek som regissör vet jag ingenting om, jag har bara sett honom som komiker, bland annat vid det där traumatiska tillfället, och där har jag i och för sig förtroende för honom. Joakim Hallins kompositörsegenskaper har jag aldrig upplevt. Jag känner honom som kapellmästare i flera musikaler, som Avenue Q och My fair lady. I övrigt har jag inte kunnat hitta någonting alls!

Räknar produktionsbolaget med att Amys fans kommer att fylla teatern i alla fall, så att de inte behöver anstränga sig över huvud taget, eller tror de inte på sin egen uppsättning och försöker tiga ihjäl den? När man har kommit så långt som till pressmeddelande borde man väl ha lite mer att komma med!

Fast annonsen är snygg!

5 kommentarer:

Magnus sa...

Amy sjunger fantastiskt och har en otrolig utstrålning; vad mer behöver man veta? Ju färre andra personer på scenen desto bättre.

fru Ann sa...

Jag skall gå! Mina barnbarn fullkomligt älskar Amy Diamond... mina barn älskade Carola! Så till den jul som vi inte skall fira har jag iallafall den perfekta julklappen till barnbarnen...Amy on Stage!

Anna sa...

Pontus S ger oss så påpassligt sitt cv i sin blogg: http://spotlife.se/2009/04/pontus-strobaek/

Som kuriosa kan jag nämna att jag nylien hört att det var han som satt vid Jane Magnussons grannbord och så träffande svarade "Regi?" på frågan om det var nåt publiken behövde under den ökända premiärföreställningen av "Nyhetsankorna".... :D

I övrigt håller jag med dig, jag tror vi är många som är nyfikna på hela teamet och inte bara på de som står på scenen. Jag blir galen på sånt, tycker det är dålig service och att underskatta publiken att inte skriva ut det.

Godnatt från en nattpluggare. Kram!

Knallhatten sa...

Ja, han kommenterade det själv i sin blogg, att han blivit citerad i recensionen. Han ska ha all heder för det uttalandet! Men erkänn att man blev nyfiken på att se Nyhetsankorna efter den recensionen! ;-)

Anna sa...

Ja visst blev man sugen! Och jag tror inte vi är ensamma, de kunde ha kört för utsålda hus hela säsongen. Freakshow kallas sånt. :D Jag skulle ge mycket för att få ha varit där då. Men Jane Magnussons recension var iofs så målande att det kändes som att man var där. Ojojoj så hemskt och roligt. Riktigt fasansfullt. Hur i helskotta tänkte de när de fick för sig att den där showen var en bra idé?