onsdag 21 oktober 2009

Ja, Karl, jag kommer!


Riksmarskalksämbetet har sagt ja till att öppna Karl XII:s grav! Alla instanser (Riksantikvarieämbetet, Statens fastighetsverk och Länsstyrelsen i Stockholms län) har sagt ja, med vissa förbehåll. Bland annat vill man ha in detaljerade planer över hur arbetet ska gå till.

Ansökan lämnades in redan i januari 2008, och som sig bör har kvarnarna malt långsamt. Det ska inte vara för lätt att öppna kistor, kunliga eller ej, men nu är det alltså färdigmalt.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: jag MÅSTE vara med när graven öppnas!

Senast graven öppnades var 1917, och det var då de berömda fotografierna togs.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hjältekonung, Ers Majestät, varde för evigt Edert namn ihågkommet! Lyckans den som finge med vara då graven öppnas ånyo.

Anonym sa...

Jag vill också vara med!! Carolus <3