måndag 28 februari 2011

Åsikter om oscarsnomineringarna

Då har jag klarat av alla de tio filmerna som är nominerade till bästa film. Vad är domen, förstår jag att ni alla otåligt sitter och tänker!

För min del är valet lätt - årets bästa film är Social network, tätt följd av King's speech. Båda två är väldigt bra, men Social network vinner på att den har en bättre konstruerad historia där sömmarna inte är lika synliga som i King's speech. Minst intressanta i kategorin är The fighter och Black Swan. Den sistnämnda borde inte ens vara nominerad. Huvva!

Bästa skådespelare - Colin Firth! Han är nästan oslagbar som stammande prins Bertie. Men han är inte ohotad. Jesse Eisenberg är minsann också värd guldgubben, men Colin vinner (förutom att han alltid är värd att vinna) på att han spelar en charmigare roll, som dessutom har det för juryn så oemotståndliga handikappet. Eisenbergs roll är betydligt tvärare och svår att tycka om. Och det gör hans roll intressantare. Liten brasklapp för Javier Bardem i Biutiful, som jag inte sett. Men jag tror ändå att det är Colins år.

Bästa skådespelerska - den är svår. Jag tror att det är Natalie Portman som tar hem den för Black Swan. Däremot är jag inte säker på att hon är värd den. I den här kategorin är det hela två nominerade filmer jag inte sett, Nicole Kidman i Rabbit's hole och Michelle Williams i Blue Valentine. Men av de tre jag har sett så skulle jag nog hellre se Annette Bening för The kids are all right som segrare.

Bästa birollsskådespelare - rollen med handikappet vinner. Christian Bale som nerknarkad före detta boxare i The fighter. Även här är jag tveksam. Bales rolltolkning är alldeles för ojämn för min smak. När han är bra är han jävligt bra, men där emellan spelar han över som en tok. I min värld är det John Hawkes som får den för Winter's bone. Alternativt Mark Ruffalo för The kids...

Bästa birollsskådespelerska - Melissa Leo som mamman i The fighter. Hon hotas lite av Helena Bonham-Carter i The king's speech och dessutom vet vi ju att juryn tycker om att ge just birollsoscarn till unga tjejer. Då kommer Hailee Steinfeldt på yttern med True Grit. Men för min del är det Leos oscar.

Bästa regi - David Fincher för Social Network. Finns ingen som kan hota honom, anser jag.

Bästa originalmanus - Svår! Varken The fighter eller The kids are all right har några riktigt märkvärdiga manus, Inception är onekligen ett klurigt manus, men med lite logiska luckor och King's speech har replikerna, men manusuppbyggnaden är för tydlig. Medan åren går har jag inte sett. Jag måste nog säga Inception, fast även här kan King's speech hota.

Bästa manus baserat på annat material - här är det också svårt, fast av motsatt anledning. Alla fem filmerna har riktigt bra manus. Men det blir Social Network här också.

Bästa animerade film - Toy story 3. Jag har svårt att se hur det kan bli annat. Det är den enda av de animerade som dessutom är nominerad i stora bästa film-kategorin. Det är också den enda av dem som jag har sett, och kan inte uttala mig mer än så.

Bästa dokumentär - jag har bara sett en av de nominerade filmerna, men den fullkomligt älskade jag, så jag måste säga Waste land!

Bästa animerade kortfilm - även här har jag bara sett en. Jag brukar leta fram de nominerade filmerna på YouTube, där de flesta har funnits tidigare år. Så icke i år. Bara Day and night har jag kunnat se. De övriga har jag bara sett trailers på. Day and night påminner om de psykedeliska kortfilmerna som Disney gjorde på 60-talet, fast här är det gjort med en riktigt häftig blandning av konventionell 2D- och 3D-animation.


Social Network (recension här)
The Fighter (recension här)
127 timmar (recension här)
King's speech (recension här)
Winter's bone (recension här)
True Grit (recension här)
Inception (recension här)
The kids are all right (recension här)
Toy Story 3 (recension här)
Black swan (recension här)

Inga kommentarer: