fredag 4 februari 2011

Vila i frid, Lena Nyman

Strax före klockan elva i förmiddags kom beskedet att Lena Nyman avlidit efter en längre tids sjukdom. Det var väldigt tråkigt att höra. Hon var en av de där stora skådespelarna under min livstid - en av de där som alltid funnits där. Jag kan inte säga när jag första gången hörde talas om henne men det torde väl ha varit runt -74-75, med Släpp fångarne loss och Glaset i örat.

Bland det bästa jag har sett på en svensk teaterscen över huvud taget var när hon och Birgitta Andersson gjorde Omaka par i Lars Ambles regi på Maxim. Det var en perfekt uppsättning på alla sätt.

Jag hade äran att dela sminkbord med henne 2004, när hon gjorde sin sista roll på Dramaten, Helvetet är minnet utan makt att förändra. Jag var faktiskt hänförd över att få sitta bredvid en sån stor legend, och som faktiskt talade med mig.

Det var inte lätt att välja vad jag skulle lägga ut för klipp från hennes långa karriär. Den första scenen jag kom att tänka på var I leksaksaffären ur Svea Hund på Göta Lejon. Fast Stadslollan har blivit lite förbisedd, så det får bli den. Till minne av en stor skådespelare!

1 kommentar:

Anna sa...

Så väldigt sorgligt att höra. Jag har också jobbat tillsammans med henne, under ett par somrar på Confidencen. Minns både henne och hennes söta hund Kaxe med sån värme. Hon var totalt odivig och oerhört trevlig. Ett geni på scenen både då och i allt gjorde under sin långa karriär. En av de verkligt stora. Minnet av henne kommer att finnas kvar. En legend redan under sin livstid.