tisdag 1 februari 2011

Okänd barnboksförfattarinna?

Millesgården har öppnat en ny utställning, om Beatrix Potter. Den ser väldigt trevlig ut, jag ska nog försöka gå och se den. DN skriver om den idag, men en mening i artikeln förbryllar mig -"hon har inte slagit igenom i Sverige". Kan det verkligen stämma? Tillhör inte Beatrix Potter de kända namnen inom barnlitteraturen här? Är det bara så att jag har haft turen att växa upp med henne? Beatrix Potters böcker är en viktig del av min uppväxt, vi hade de flesta av hennes böcker och jag läste dem om och om igen. Favoriten var Två busiga möss. Dessutom visades den där balettversionen av hennes sagor - Sagovärld - varje jul på teve. Hur kan man ha missat henne?

3 kommentarer:

Unknown sa...

I standardverket om barnlitteratur i Sverige, Ord och bilder för barn och ungdom sägs följadne om Beatrix Potter och Sverige:
Beatrix Potter blev publicerad i Sverige först på 1940-talet (Sagan om Pelle Kanin, 1948). Under 70-talet utkom flera av hennes böcker i svensk nyutgivning.
Tittar man i Libris, så nytrycks hon hela tiden.
Saken är väl den att hon vänder sej till mindra barn och är inte gigantisk i Sverige, som i England.

Hanna sa...

Va?
Hennes kaninbok var en av mina favoriter, så fina bilder

Anonym sa...

Nog hade jag någon av de böckerna, om jag inte minns helt galet...