tisdag 8 februari 2011

Terrakottakrigarna

Som vanligt så lyckades jag ta mig iväg på en utställning så där i sista minuten. De kinesiska terrakottakrigarna på Östasiatiska museet finns bara kvar den här veckan och nästa, så nu var det äntligen dags att gå. Hagbergskan, Eric och jag knatade iväg. Vår plan var att vi skulle bli guidade av Maggan, men hon gick och blev sjuk så vi fick titta på egen hand.



Jag ska inte säga att vi inte saknade henne, för det hade varit roligt att få ännu mer kött på benen. Fast å andra sidan fanns det många bra och informativa skyltar att läsa. Jag är glad att jag lyckades ta mig iväg. Det var en riktigt häftig utställning. Visst, det var bara nio gubbar ur terrakottaarmén där, men istället kunde man komma dem väldigt nära. Och så fanns det en hel del annat material från de tidiga kejsargravarna. Miljön, i grottorna under berget, var riktigt suggestiv. Kort sagt, en riktigt snygg utställning.

Efter besöket i underjorden gick vi upp och tog en titt på basutställningen. I ärlighetens namn tittade vi inte så väldigt noga, hungriga som vi var. Inspirerade som vi var stapplade vi iväg inåt stan för att äta lite kinamat, men de kinakrogar vi kände till i närheten var alla stängda, så vi hamnade på Sawadee istället. Inte det sämsta, det heller!


Inga kommentarer: