måndag 21 februari 2011

Konstens gryning

Jag sitter här och kollar på dokusåpan Work of art. I dagens avsnitt får deltagarna uppgiften att göra ett konstverk som är influerat av deras egna första upplevelse av att skapa konst. Självupptagen som jag är kan jag inte låta bli att börja tänka på mina första stora konstupplevelser.

Min första stora aha-upplevelse av konst var när morbror Michael visade hur man kan göra mer av ett träd mer än bara en rak stam och en fluffig trädkrona. Självklart måste ett träd även ha några grenar, och så ritade han en rak stam, en fluffigt trädkrona och två grenar. Jag minns att jag fick lite rysningar när jag insåg hur man kan förbättra bilden, och det är faktiskt fortfarande så jag ritar mina träd - stam, krona och två grenar. Längre än så kom jag tydligen inte i mina ansträngningar att förbättra konsten.

Men den riktigt maffiga grejen var något som jag hade glömt, men som dök upp i huvudet när jag såg programmet. Jag var med lekskolan på Tekniska museet och i vad jag förmodar var deras barnverkstad fick vi rita gubbar på skumplast och sedan skars de ut ur plasten med glödtråd. Det var riktigt häftigt att inse hur en teckning helt plötsligt kan bli en skulptur. Och det var jag som hade gjort den! Jag sparade den där skulpturen (det var en robot, vill jag minnas) väldigt länge inne på mitt rum.

Inga kommentarer: