lördag 12 februari 2011

Dagens bildgåta

"Fröken Janton!" ropade Sventon. "Var snäll och ring till Rota efter fjorton fyllda."


Fjorton fyllda, precis så många var det Adolf Fredrik åt på den där middagen för exakt 240 år sedan, 1771. Innan dess hade han dessutom hummer, kaviar, böckling, kokt kött med rovor, bratwurst och surkål, allt nersköljt med floder av champagne. Och så den lilla avslutningen - fjorton semlor. Inte konstigt att han kände sig däst efteråt. Efter middagen spelade man kort och där drabbades kungen av yrsel och magvärk, han fick slaganfall, föll ihop och avled strax därefter.
För den som är intresserad finns kungens obduktionsprotokoll att läsa här.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Kungen borde ha nöjts sej med tretton, eller hur?

det är ratte. Men blogger tar inte emot Google-konton längre

Knallhatten sa...

Mystiskt. Jag har inga problem att logga in med mitt konto!?

Anonym sa...

Ratte här. När jag öppnar kommentarsfälet är Googlekonto förpluppat. Efter det står:När du skickat din kommentar kommer vi att be dig logga in igen.
När jag så spar hamnar jag på en Bloggsida där jag ska starta en Bloggblogg!

Knallhatten sa...

Nu har jag kollat. Längst till höger på den sidan (åtminstone för mig) finns inloggningen för folk som redan har googlekonto.