onsdag 16 februari 2011

Ett intressant fall på det hela taget

Det är ju som jag tidigare sagt, jag har aldrig läst någon Ture Sventon-bok. Självklart har jag sett teveserien, jag har läst seriealbumen och jag har hört böckerna (åtminstone Ture Sventon i öknen) som sagostund på teve. Men inte en enda gång har jag öppnat böckerna.

Nu var det dags att göra nånting åt saken. På Ryös antikvariat hade de fått in en förstaupplaga av Ture Sventon i London. Jag sprang dit och inhandlade boken ifråga. Egentligen hade jag tänkt vänta med den tills jag läst klart böckerna jag håller på med nu (Tack, Jeeves och Hedvig Elisabet Charlottas dagböcker), men man kan väl titta lite på förstasidan. Tänkte jag. Nån dag senare hade jag läst ut hela boken. Ingen jättebedrift så, den är ju relativt tunn. Men det var ändå så att jag kände ett sug att ta och läsa ett kapitel till så fort jag fick chansen.

Historien om hur Ville Vessla försöker stjäla angorakatten fröken Polly kände jag väl till från seriealbumet, men nu var det väldigt roligt att läsa Åke Holmbergs ironiska formuleringar också. Jag hade en väldigt trevlig stund i Tures och herr Omars sällskap. Nu blir det till att skaffa in de övriga böckerna också (självklart helst i förstautgåvor).

Inga kommentarer: