lördag 26 februari 2011

Bokreainköp


Det var liksom inte läge att göra nån stor shoppingrunda efter jobbet igår. Till det var jag alltför trött. Men jag kände ändå att jag ville göra en snabbtitt på Bok & Bild. Hittade de här två böckerna, Den franske hovurmakaren och Tessinska palatset under 300 år. Båda har jag gått och tittat på under en längre tid, och det var roligt att hitta dem för en billig penning. Vi får väl se om jag gör några fler razzior innan rean är över.

Den franske hovurmakaren är en biografi över urmakaren André Hessén från Dalarna, som åker ner till Paris och blir hovurmakare till Ludvig XVI. Inte illa pinkat av en dalkarl på 1700-talet! Hessén finns representerad på Kungliga slottet också. I Gustav III:s paradsängkammare står ett bordsur, den så kallade kungaklockan, signerat Hessén.

Tessinska palatset är väl ett måste för en slottsnörd. Tessins stora slott kan jag mer än väl, men hans egna lilla gula byggnad har jag bara varit inne i en enda gång, så där finns det utrymme för kunskapsinhämtning.

Inga kommentarer: