måndag 17 januari 2011

Golden Globe-galan

Så har då de utländska journalisterna delat ut sina film- och tevepris, och självklart satt jag uppe och såg hela galan. Te, sista struvan, nybakade maränger, glass och chokladsås - nog hade jag det trevligt. Lättsammare och raskare än Oscarsgalan, men ändå med vissa longörer. De där tacktalen är oftast ganska trista namnuppräkningar i snabbare och snabbare takt allt med avbrytningsmusiken spelas allt starkare. Roligaste tacktalet igår var nog Jane Lynchs, när hon tog emot det gyllene klotet för bästa kvinnliga biroll i teveserie för Glee. Mest irriterande var de ideliga reklamavbrotten. Var tionde minut avbröts galan för några reklamfilmer (samma i varenda reklampaus). Most annoying!

Jag har inte gjort många förutsägelser inför årets galasäsong, ganska exakt sex utmärkelser har jag uttalat mig om (okej, det gällde oscar, men de och Golden Globe brukar hålla sig ganska nära varandra) - Social network för bästa film, regi, manus, skådespelare och musik och The fighter för bästa kvinnliga biroll. Inte mindre än fem av dessa slog in. Det var bara Jesse Eisenberg som blev utan. Colin Firth knep bästa manliga skådespelare för The king's speech (den ser jag fram emot ruskigt mycket).



Jag hade en misstanke att Christian Bale skulle kunna norpa åt sig bästa biroll för The fighter. Han är onekligen bra i den, men väldigt ojämn. När han är bra är han lysande, däremellan spelar han över nåt ruskigt. Fast roller med problem brukar ju jurygrupperna gilla.

I övrigt då? Tja, det var väl inga jätteöverraskningar nånstans. Jag hade blivit väldigt förvånad om The tourist fått ett enda pris - det enda förvånande var väl att den över huvud taget blev nominerad, vilket även Ricky Gervais nämnde i sitt inledningstal. Han visade sig inte så ofta, tyvärr, men när han väl var på scen var han fruktansvärt rolig. Och lika elak. Han presenterade prisutdelarna med att räkna upp deras minst kända filmer och/eller största floppar. Elaka pikar flög fram och tillbaks. Se välkomsttalet här:


Det är mycket jag inte kan uttala mig om, eftersom jag inte sett allt. Natalie Portman som bästa kvinnliga skådespelare för Black swan kan jag mycket väl tänka mig. Hon är en suverän skådespelare. Ännu en film jag ser fram emot. Paul Giamatti som bästa skådespelare i komedi för Barney's version är ännu en jag inte kan uttala mig om. Paul Giamatti är  även han suverän, men filmen hade jag i ärlighetens namn inte ens hört talas om.



Två priser till The kids are all right - bästa komedi och bästa skådespelerska i komedi (Anette Bening) - är riktigt roligt. Jag missade den tyvärr på bio. Den stod på ska se-listan, men jag kom inte iväg. Av dem som har sett den har jag förstått att den är riktigt bra. Vill fortfarande se.



Och så de två sista biofilmerna - bästa animerade film till Toy Story 3 och bästa utländska film till Hämnden. Även de på vill se-listan. Utlåtande kanske kommer inom snar framtid.

Teve då? Glee lyckades mer än väl får man väl säga, bästa kvinnliga och manliga biroll (Chris Colfer) och bästa komediserie. Jag hade hellre sett Eric Stonestreet som vinnare för Modern family, men Colfer är inte dålig. Även som serie tycker jag att Modern family och 30 Rock är snäppet vassare än Glee. Därmed inte sagt att Glee var en ovärdig vinnare. Det var målfoto, måste jag nog säga.

Vad det gällde manliga skådespelare i komediserie däremot, så tappade jag helt hakan. Bara favoriter - Alec Baldwin för 30 Rock, Thomas Jane för Hung, Steve Carell för The office och Matthew Morrison för Glee. Och så vinns priset av Jim Parsons för Big bang theory, enda serien jag inte är särskilt förtjust i. Jag har försökt se den, men jag tycker att den är alldeles för flåshurtig för min smak.

Bästa kvinnliga skådespelare i komedi var väl det motsatta. Där är det bara 30 Rock jag ser, så sannolikheten att min favorit Tina Fey tar hem den var minimala. Så var det också Laura Linney som tog den för The big C. Tror inte att den har visats i Sverige än?

Miniserierna då? Al Pacino för You don't know Jack, Clare Danes för Temple Grandin och Carlos som bästa serie. Grattis är det enda jag kan säga, jag har inte sett nån av dem. Däremot var jag förvånad över att Svärdet och spiran var nominerad i alla tre kategorierna. Den var välgjord nog för att jag skulle följa hela serien, men så jävla märkvärdig var den inte. Ian McShane spelade Ond Biskop, totalt utan dimensioner och Hayley Atwell var Rättrådig Kvinna. Dessutom innehöll serien ett antal riktigt lökiga rollprestationer. Jag gillade handlingen, men bästa serie? Hmnjae, va?

Bästa drama och dito skådespelare (Steve Buscemi) - Boardwalk empire. Den går bara på kanaler jag inte kan se, så inget uttalande där heller. Katey Sagal för Sons of anarchy har jag inte heller sett och inte heller känt nån större lust att se.

Cher vann en glob för bästa sång (eller egentligen gick globen till kompositören Dianne Warren, men ni förstår vad jag menar) för Burlesque. En svulstig Cher-låt. Hör den här:



I och med det var nattens sändning över och jag kunde gå och lägga mig. Nu ska jag bara försöka komma igång med dagen...

Inga kommentarer: