måndag 3 januari 2011

Bored to death

Efter att ha legat i fosterställning i två dagar kunde jag äntligen sitta upprätt. Då kunde jag också börja titta på video. Jeeves och Wooster piggar alltid upp när man är sjuk! Dessutom tog jag och kollade in lite av de amerikanska serier som finns streamade på nätet. Det blev mycket av att uppdatera de serier som jag redan brukar se på teve, som Modern family och Project Runway. Dessutom tog jag och letade reda på en serie som jag av en slump fått höra talas om, men aldrig sett - Bored to death.

Jason Schwartzman är, som jag redan skrivit, en av mina indiefavoriter. Han är riktigt bra på det lågmälda sättet. Jag ramlade över en notis för ett tag sen om årets teveserier i staterna och där i en liten bisats stod det typ "Jason Schwartzmans serie Bored to death återkommer med en ny säsong". What, what, whaaaat?! Har jag missat att det fanns en första säsong till och med?! Självklart måste detta undersökas och nu blev det tillfälle att göra just detta. Det är jag glad för, det här är riktigt bra.

Jason Schwartzman spelar en kämpande New York-författare som blir dumpad av sin flickvän. I ren desperation, och inspirerad av sin favoritbok, Raymond Chandlers Mord, min älskling, sätter han in en annons där han åtar sig privatdetektivuppdrag och plötsligt börjar telefonen ringa med uppdrag. Jason sätter igång och till sin hjälp har han sin kompis, serietecknaren Zach Galifianakis (Baksmällan), och chefen Ted Danson (Skål).

Nu har jag bara hunnit se ett par avsnitt, men om resten är som dem så är det här en riktig höjdarserie som fler borde upptäcka. Så vansinnigt rolig. Redan undertiteln är suverän - A noir-otic comedy! Bra repliker och kluriga intriger, och då menar jag inte kluriga fall, men förvecklingarna är dråpliga. Bra skådespelare dyker upp i småroller. Kristen Johnston (Tredje klotet från solen) som dominatrix på S/M-klubb är ett roligt exempel. Jag ska banne mig ta och köpa dvd-n med första säsongen och riktigt gå igenom det här. Så bra!

1 kommentar:

Anonym sa...

vERKAR JU LYSANDE! Låna låna låna!