onsdag 12 januari 2011

IKEA + kultur ≠ sant?

DN skriver om behovet av ett nytt operahus i Stockholm. Att underhållningsministern inte är intresserad, utan tvärtom inte vill ha några extrapengar till kulturen, är väl inte förvånande. Maken till kulturfientlig minister var det väl länge sen vi hade.

Bokhylla hos IKEA:s idealkund?
Det som förvånade var när DN lät frågan gå vidare till olika företag om de var villiga att sponsra en ny opera.  Fyra företag tillfrågas (Sony Ericsson, SEB, Nordea och IKEA). Inget av dem verkar vara särskilt intresserade, men tre av dem sponsrar ändå kultur och Nordea är med och sponsrar nuvarande Operan. Och så läser man då svaret från IKEA:s presskontakt, Ylva Magnusson: "Folk som går på operan tillhör inte vår primära målgrupp".

What the FUCK?! Jag blir alldeles mållös! Vem är hon mest fördomsfull och nedlåtande mot? Är det att hon säger att patrasket som handlar på IKEA inte förstår att uppskatta kultur? Eller att de som går på opera är för märkvärdiga för att handla på IKEA? Och vad säger hon om alla oss som både har Billybokhyllor hemma (ja, med riktiga böcker i!) och uppskattar en schysst aria emellanåt?


1 kommentar:

Primula sa...

Vad hon pressdamen menar är väl; att man i Älmhult kommer att få det första egenmonterade operahuset "Tallyhoo" i plattpaket, vilken just nu är under produktion och som kommer att sponsras av kultur och underhållningsministeriet.
Plattpaketet kommer att finnas i sektion ess hylla flat tillgängligt för alla och envar.