lördag 22 januari 2011

Lördagshäng med Anna

Jag kom häromsistens på att tänka på hur jag och mina vänner automatiskt, när vi ska umgås, bestämmer träff på det ena fiket eller det andra. Aldrig att vi ses hemma hos nån. Det där verkar vara en svensk grej (och jag undviker aktivt att skriva "typiskt svenskt", för det uttrycket har fått en negativ klang och det håller jag inte med om) att göra så, de flesta jag känner bestämmer fikastunder just på kaféer. Det finns väl fördelar med det också, om man ska ta en efterjobbetfika med kollegorna eller så. Men om man ska göra upp om plats och tid att ses går det ju lika bra att bestämma att man ska ses hemma hos nån. Det kan ju bli mycket trevligare och mer avslappnat.

Anna och jag bestämde igår att vi skulle ses efter våra respektive jobb idag, och Annas första förslag var just kafé. Inte nån bra idé, tyckte jag och Anna var inte svårövertalad att ses hemma hos mig istället. Och vilken trevlig kväll vi har haft. Vi har pratat och diskuterat, jämfört våra (urusla) kärleksliv, ätit thaimat, druckit läsk, ätit godis och chips och kollat på dvd i timtal. Vi tyckte båda två att det här var trevligaste stunden på länge, och har redan bestämt att så här får det bli i fortsättningen. Och så ser jag gärna att det blir med andra vänner också emellanåt, inte bara kaféer. Var beredda!

Inga kommentarer: