tisdag 11 januari 2011

Det magiska kostymförrådet

Nere i HGK:s källare har vi ett litet kostymförråd med historiska dräkter (dock nysydda). Jag har varit där nere och rotat många gånger för att hitta kläder till temavisningar. Det första jag insåg när jag var där var att damerna har massor med kläder att välja på, herrarna har mest uniformer från Gustav II Adolfs tid. Och de uniformer som finns är dessutom oftast inte i min storlek.

Men! Något spännande jag har upptäckt är att varje gång jag går ner dit för att hämta upp en av de få dräkterna som passar mig så dyker det upp en dräkt jag inte har sett förut och som är i min storlek. Så är det nästan varje gång jag går dit.

Inför höstlovsvisningarna var jag nere och rotade, som vanligt. Jag hittade en ursnygg rostbrun klänning som Camilla var villig att bära. Men inget spännande till mig. Nu hade jag Karl Johan-dräkten, så det var inte synd om mig. Men den där rostbruna färgen som Camilla hade på sin klänning var ruskigt snygg. Något sådant skulle jag också vilja ha, tänkte jag.

Förra helgen skulle jag ha en bokad barnvisning, och hade blivit ombedd att vara historiskt klädd för den (hur svårövertalad var jag, klä ut mig och berätta spökhistorier för barn?) och gick ner för att hämta upp Karl Johan-dräkten igen. När jag kommer in i förrådet fastnar min blick genast på en rostbrun dräkt som hänger på herrsidan och jag drar fram en dräkt i samma färg som Camillas dräkt och när jag provar den så sitter den perfekt på mig (bortsett från att han som ursprungligen haft den var betydligt tjockare än jag). Gissa om jag blev glad! Och självklart var det den dräkten jag hade på mig. Det ska bli spännande att se vilka dräkter som dyker upp framöver där nere.

Inga kommentarer: