tisdag 11 januari 2011

Dagens bildgåta

And now, the end is near
And so I face the final curtain

Fram till januari 1974 hölls Riksdagens högtidliga öppnande i Rikssalen på Kungliga slottet. Carl XVI Gustaf hann hålla det öppnandet en gång innan hela ceremonien flyttades över till Riksdagshuset (och nu ligger ceremonien dessutom i september).

Den här dagen befann sig endast en kunglig dam uppe på drottningläktaren - prinsessan Christina. Helt enligt traditionen bugar hon sig tre gånger, en för diplomatiska kåren, en för riksdagsledamöterna och en gång för kungen. Prinsessan har sagt att det kändes högtidligt, för hon visste att det var sista gången hon gjorde detta.

För mig personligen är den här ceremonien också ganska speciell. Det är den första stora tevehändelsen som jag minns att jag såg. Jag förstod nog inte så mycket av vad det gick ut på, men jag var helt fascinerad av de stampande soldaterna och kungen och regalierna och hela händelsen. Hela öppnandet finns att bese på SVT Play.

1 kommentar:

Fru Ann sa...

Riksdagens högtidliga öppnande PÅ DET GAMLA SÄTTET lägger sig att dö...