tisdag 10 november 2009

This was a cold of the bosom, not of the nose!


En av de allra bästa filmerna som någonsin gjorts är Cabaret, regisserad av Bob Fosse och med Liza Minnelli som Sally Bowles. Den är helt perfekt, jag vet inte hur många gånger jag har sett om den. Jag njuter lika mycket varje gång.

En av de roligaste scenerna är när Brian Roberts (Michael York) ska ha engelsklektion med överklassflickan Natalia Landauer (Marisa Berenson), och inte lyckas bli av med sina vänner, den vulgära Sally och gigolon Fritz Wendel (Fritz Wepper). Natalia tror att Brian har bjudit in sina vänner "to have a party, for speaking english, yes?" Det blir bara för de övriga att spela med.

Naturligtvis har ingen något att säga, så det blir en pinsam tystnad runt bordet tills Natalia tar till klassikern "you are all healthy, I hope". Sedan trasslar hon in sig i en diskussion om sin förkylning som "was a cold of the bosom, not of the nose. All the phlegm was here", och pekar på bröstet. Phlegm uttalar hon pöläggem. Till övrigas äckel fortsätter hon att tala om detta mystiska pöläggem och hur det "comes in the tubes".

Jag vet att det här inte låter det minsta roligt, men det är det! Jag lovar! Särskilt när Sally senare tar mod till sig och börjar en ingående diskussion om syfilis med den oskuldsfulla Natalia. Jag har letat över hela nätet för att hitta en video av den här scenen för att bevisa hur hysteriskt rolig den är.

Anledningen till att jag kommer att tänka på den här scenen just nu är för att jag har a cold of the bosom. All the pöläggem comes in the tubes! Jag var på visning på Piperska muren, men direkt efter det gick jag hem och bäddade ner mig framför teven. Nu ska jag gå och dricka lite te och varm rom innan jag går och lägger mig. Tack gode gud för att jag är ledig i morgon!

Inga kommentarer: