fredag 20 november 2009

Förlorat recept

Inför morgondagens grabbkväll hade jag tänkt göra citronmarängpaj, ett recept som jag har gjort många gånger och som jag är väldigt förtjust i. Nu är det borta!! Jag har vänt upp och ner på hela lägenheten och jag kan bara inte hitta det. Jag har hittat en hel massa andra Allt om mat, som har varit försvunna ett tag, men inte det rätta numret. Det här är väldigt störande. Jag vet att jag har gjort citronmarängpaj ett par gånger sedan jag flyttade hit, så det är inget som har försvunnit i flytten. Tidningen har försvunnit efter att jag kom hit. Morr!!

6 kommentarer:

Primula sa...

Byt inriktning! Gör marängsviss. MUMS

Anonym sa...

Frasig citronmarängpaj
Ett recept från Allt om mat

12 person(er) Ingredienser
Pajskal
3 dl vetemjöl
100 g smör, kallt
1 msk florsocker
1 st äggula
1 msk vatten, kallt
1 st pajform med löstagbar kant

Citronfyllning
2 st citron, rivet skal & pressad saft
1 st apelsin, pressad saft
1 dl vatten
2,5 msk maizena majsstärkelse
1 dl strösocker
75 g smör
3 st äggula
1 st helt ägg

Maräng
4 st äggvita
2 dl strösocker
1 tsk citronsaft, pressad

Tillagning
För att få till den perfekta citronmarängpajen finns det några trick som jag kom på efter att jag provlagat ett antal gånger. Jag upptäckte att marängen blev bäst om äggvitorna vispades rumsvarma. Därför började jag med att skilja äggulor och äggvitor åt och lät skålarna stå på köksbänken. Det är viktigt att citronfyllningen inte kokar när äggulorna och ägget vispats ner. Ta bort kastrullen från värmen precis innan den börjar koka.
Pajen blir bäst om citronfyllningen är så varm som möjligt när marängen läggs på. När pajskalet gräddades gjorde jag fyllningen och vispade marängen. Vänta helst två timmar innan den serveras.
1 Lägg mjöl i en matberedare, skär smör i bitar och lägg i. Kör till smulor en kort stund och tillsätt florsocker, äggula (spara äggvitan i en skål) och vatten. Kör några sekunder, häll upp i en bunke. Knåda ihop till en deg. Kavla ut degen till en rundel och tryck fast den i pajformens botten och upp på sidorna. Klä degformen med ugnsfolie och tryck framför allt fast det på sidorna så att folien håller degen på plats. Gör några små hål genom folien i botten med t ex en gaffel. Ställ degformen kallt i ca 1 timme.
2 Förbered fyllningen under tiden. Dela äggen och lägg 4 äggvitor i en skål samt 3 äggulor och ett helt ägg i en annan (avser en sats). Tvätta citrusfrukterna noga i ljummet vatten. Riv av det yttersta gula från citronskalen i en kastrull. Pressa citroner och apelsin och tillsätt vatten så att den totala mängden vätska blir 3 1/4 dl (avser en sats). Vispa ner majsstärkelse och socker, vänta med att värma tills pajskalet ska gräddas.
3 Värm ugnen till 175°. Grädda pajskalet i nedre halvan av ugnen i 15 min med ugnsfolie på och ytterligare 10 min utan ugnsfolie. Gör fyllningen under tiden. Koka upp citronblandningen i kastrullen under omrörning och koka tills den tjocknar. Ta av från värmen och rör ner smör så att det smälter. Sätt tillbaka kastrullen på svag värme. Vispa samman äggulorna och ägget och vispa ner det i den varma citronkrämen. Vispa sakta hela tiden tills krämen tjocknar och nästan kokar. Ta bort från värmen.
4 Sänk ugns-värmen till 150°. Vispa äggvitorna först någon minut på låg hastighet med lite av sockret. Öka hastigheten och tillsätt sockret lite i taget. Vispa till ett styvt skum. Blanda ner citronsaft.
5 Häll den varma citronfyllningen i det förgräddade varma pajskalet och fördela marängsmeten ovanpå i ett toppigt lager. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Låt pajen stå i 2 timmar innan den skärs upp.
---------
Vet inte Knallhatt. Men kan det vara detta recept du förlagt? Long time no see - Fru Varulv

Anonym sa...

Kunde ha klistrat in länken. Ville inte... Ha ha /Fru Varulv

Knallhatten sa...

Det var inte den varianten jag brukar göra, men tack i alla fall fru Warulv! Trevligt att se dig här!

Anonym sa...

Trevligt att hitta dig här! Roligt att läsa om dina vedermödor (resor mm) och tankar. Fíka? Suss hänger på! /Fru Varulv

Knallhatten sa...

Visst är en fika på sin plats! Mina eftermiddagar (efter 1530) är ofta ganska fria.