lördag 14 november 2009

Nord och syd


Så här lagom (?) till Patrick Swayzes frånfälle har trean bestämt sig för att visa hans genombrottsserie Nord och syd igen på lördageftermiddagar.

Jag har inte sett den sedan första gången den visades på åttiotalet, så nog var jag lite nyfiken på om den håller än. Efter att ha sett de två första avsnitten måste jag lite förvånat konstatera att ja, det gör den! Nord och syd har åldrats med värdighet.

Det är ingen stor dramatik. Ganska mycket klichéer får man stå ut med (blond syster - god, svarthårig syster - ond; slavägande sydstatare - onda, icke slavägande nordstatare - goda), men hela serien är välgjord. Miljöerna är rätt, kläder och skådespelare likaså. Det finns såklart ett par tveksamheter. Kirstie Alley som Virgilia känns helt fel. Hon känns som en 1900-talsmänniska man krängt på en krinolin och låter hennes låtsas att hon hör hemma bland de andra, och Wendy Kilbourne som Constance är rent plågsamt usel. Där är en människa som inte kan leverera repliker!

Andra skådespelare klarar sig bättre. Både Swayze och James Read i huvudrollerna är bra. Lesley-Anne Down som Madeline gör den där veka skönheten som hon är expert på. Nu väntar jag bara på att Orrys systrar ska växa upp så att jag får se om Terri Garber är lika lysande ond som Ashley som jag minns!

3 kommentarer:

Gealach sa...

Fasen att vi inte har trean, men som tur är har pappa DVD-boxen, så jag får låna den! :-D

Anna sa...

Det här var förvånande! Jag älskade Nord och syd men aldrig kunde jag tro att den fortfarande höll! Trevliga nyheter i alla fall. Kanske vågar jag mig på att titta om tillfälle bjuds. :)

Stellan sa...

Jag älskar Kirstie som Virgilia. Hennes enda seriösa roll tycker jag.
Lesley-Anne är perfekt som Madeleine, men min favorit är ofcourse bordellmamman ELISABETH TAYLOR!!!