måndag 16 november 2009

Englands bästa äventyrsserie


Sommarlovsmorgon -81 var en högtidsstund för mig. Sommarlovsmorgon var i och för sig alltid en njutning, olika bra program samlade efter varann, sedan åt jag frukost och sedan bar det av till stranden. En bra början på dagen, helt enkelt.

Men just -81 var speciell. Då visades nämligen Det stora skogsäventyret, en engelsk serie i tretton avsnitt. Serien baserades på boken Brendon Chase av BB (Denys Watkins-Pitchford) och handlar om de tre bröderna Hensman, Robin, John och Harold som tillbringar påsklovet hos faster Ellen. Faster Ellen är en hård och elak dam, så bröderna tröttnar och rymmer ut i skogen där de bosätter sig i ett ihåligt träd. Åtta månader tillbringar de i skogen och livnär sig på vad de kan skjuta och vi får följa deras äventyr.

Jag missade inte ett avsnitt och såg om serien när den gick i repris både -84 och -90. Det skulle vara kul att se den igen. Jag hoppas verkligen att den håller än idag. Tyvärr har den aldrig givits ut vare sig på vhs eller dvd, det var visst nånting med oklara rättigheter när bolaget konkade. Ungefär som med den där andra klassikern från samma år...

1 kommentar:

hagbergskan sa...

Å min absoluta favoritserie. Varje dag var en fest. Särskilt introt som man gick och visslade på hela sommaren. Verkligen magisk. Fast nu när jag kollade så var de ju faktiskt små skitungar som får noll sympati :) http://www.youtube.com/watch?v=CTj6kzE20cg&feature=related