måndag 23 november 2009

Roliga presenter, och bra

När jag stod och groomade mig i morse använde jag mig av en present som jag fick i fyrtioårspresent av Petter, en näshårstrimmer. Det var en present som det skrattades gott åt när jag öppnade, men ändå har den blivit den present som var mest användbar av allt jag fick förra året.

Inte för att övriga presenter var dåliga, tvärtom var alla presenter jättebra, böcker, filmer, skivor, vin, delikatesser och så vidare. Cigarrerna var säkert också bra, men dem har jag inte ens sett röken av efter att mamma var framme... Men den här lilla oansenliga saken använder jag om inte dagligen så åtminstone varje vecka. Jag klarar mig knappt utan den.

När jag stod och funderade på detta så gick jag så klart ett steg vidare och började fundera över användbara presenter i största allmänhet, och kom fram till att en av de bästa presenter jag nånsin fått var just en sån där oansenlig liten användbar sak.

För typ tjugofem år sedan fick jag en digitalväckarklocka i julklapp av Josefine. Den har hållit i alla år och det är fortfarande den jag vaknar av varenda morgon. Så även om den inte är den flashigaste och mest imponerande present jag fått, så har den verkligen gjort sitt jobb. Jag har bara bytt batteri i den, och inte mer än två eller högst tre gånger under alla år. Inte illa jobbat!


Bakom klockan kan ni se två andra väldigt bra presenter, Den sista cigaretten av Klas Östergren, som jag fick i födelsedagspresent av Anna i år, och Julius, min favvonalle som i år fyller typ 35. Han har sin givna plats på mitt nattygsbord.

Inga kommentarer: