fredag 3 december 2010

Dagens bildgåta

I don't know who he is, but she is difinitly not herself!


1999


Idag är en sorgens dag. Världens roligaste komedienn avlider. Självklart är det Madeline Kahn vi talar om.

Första gången jag såg henne och det var också den första film jag minns att jag överhuvudtaget såg på bio, var i Go'dag, yxskaft. En klassiker som håller än idag. Och jag blev kär i Madeline!

Madeline Kahn studerade drama, sång och talpedagogik vid universitetet och där spelade hon även rollen som Daisy Mae i Knallhatten (det är väl klart att jag kan hitta en Knallhatten-koppling även här!). 

På sextiotalet deltog hon i ett flertal musikaler, bland annat den professionella debuten i Kiss me, Kate, Promises, promises (musikalversionen av Billy Wilders Ungkarlslyan) och Candide.

Det stora genombrottet på film kom med nyss nämnda Go'dag, yxskaft. Sedan kom Paper moon som hon oscarsnominerades för. Fyra filmer med Mel Brooks måste också nämnas. Den första, Det våras för sheriffen, fick hon sin andra oscarsnominering för. Sedan kom Det våras för Frankenstein, Galningarna och Världshistorien.

Hon återvände till scenen emellanåt. Bland annat gjorde hon rollen som Lily Garland i On the Twentieth Century (som hon Tonynominerades för). Det är en musikal jag gärna, vilket jag har skrivit om tidigare, skulle se i Sverige. Jag kan bara inte komma på vem som skulle kunna göra hennes roll. Senare gjorde hon även Judy Holidays paradroll som gangsterbruden Billie i Född igår.

Tidigt 1999 diagnosticerades hon med äggstockscancer och den 3 december avled hon, saknad av humorälskare över hela världen.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Kan det vara sant? Eller som det heter på originalspråket:
"Its truu, its truuu.."

Unknown sa...

Eller "A ved rose. How vomantic"

Primula sa...

Ne det heter its tvo, its tvo. Fast hur var det med sheriffen?? vem vet.

Knallhatten sa...

Tja, i den censurerade repliken så säger sheriffen "excuse me, but that's my elbow you're sucking"...