lördag 18 december 2010

Dagens bildgåta

Kaspar, Melchior och Baltasar?

1914

Några månader efter första världskrigets utbrott känner sig Gustav V manad att skriva till sina kollegor i Norden. Han vill manifestera den nordiska neutralitetspolitiken med ett trekungamöte. Till den danske kollegan och släktingen Kristian X skriver han:

Min käre Christian.
Dessa rader sänder jag till dig med landshövding Trolle, som du känner sedan gammalt. Min livliga önskan är att med det snaraste få till stånd ett personligt sammanträffande med dig och din bror Carl i och för överläggningar rörande våra gemensamma intressen som neutrala stater. Det är min bestämda åsikt, att vi under det nuvarande allvarsamma läget i Europa måste hålla tillsammans.
Genom ett sådant möte skulle också ett mera vänskapligt förhållande kunna uppnås. Tidpunkten för ett sådant närmande till Norge synes just nu vara den mest lämpliga. [...] Med många hälsningar till hela familjen är jag Din alltid tillgivne gamle vän och onkel
Gustaf

18-19 december möttes man, Gustav, Kristian och Haaakon VII av Norge, i Malmö. och Trekungamötet blev väldigt uppmärksammat. Inga drottningar fanns med. Gustavs hustru Victoria befann sig i Berlin, där hon träffade sin kusin kejsar Wilhelm II. Hälsningen från Gustav om neutralitet lär hon inte ha framfört.

3 kommentarer:

Fru Ann sa...

Triss i kronor... vem vilka och varför... Första världskriget är i full gång så en av kronorna måste vara Österrike-Ungern... Den ungerska kronan skall dock vara litet sned...

Unknown sa...

Nä just det, ingen krona är sned. Skäms fru Ann! Du jobbar på slottet och känner inte igen en svensk kungakrona.

Trekungamötet. De nordiska kungarna Kristian X, Håkon VII och Gustaf V möts inför världskrigets utbrott.

Fru Ann sa...

Ha! Jag tyckte först det Eriks krona... men sen tyckte jag att det inte var Eriks krona... Ja jag skäms ikväll... men i morgon skall jag titta med nya ögon och sen skall jag aldrig med skämmas... för det iallafall! Men började inte kriget strax efter skotten i Sarajevo i slutet av juni... nu är det ju december... Jag var ju inte född då... hi hi hi