onsdag 1 december 2010

Lämna vadå?

Jag har ju mitt lilla favorithatobjekt, dedikera. Det dedikeras till höger och vänster. Det ska stavas med c, och c framför mjuk vokal uttalas som s, "dedisera"!

Men på senare tid har det börjat dyka upp en annan anglicism som är lika störande, folk som av olika anledningar måste lämna. Punkt.

Idoldeltagare börjar gråta när de måste lämna, politiker som avgår lämnar, folk som ger sig av lämnar. Ja, men lämnar vadå?! De lämnar programmet, tävlingen, sin post, hemmet, vad det nu kan vara. Men det måste komma en fortsättning efter det där lämna. Synnerligen störande!

2 kommentarer:

Fru Ann sa...

Och acceptera... uttalar folk litet som de vill... det irriterar mig... och kex som i Göteborg heter käcks... låter det som något ätbart...? Jag bara frågar som Zarah Leander alltid uttryckte sig...

Anonym sa...

Men när ska kommentatorerna på TV och radio lära sig säga "intervjua" och inte INTERJUVA?? Det gör mig galen ....

Miss P