tisdag 14 december 2010

Norsk nostalgi

Minns ni Fripassageraren? En norsk science fiction-thriller-serie som gick på teve -78. En lågbudgetvariant av Alien, typ. Jag kom att tänka på den nu idag, av nån anledning. Den var nåt vansinnigt spännande. Besättningen på ett rymdskepp vaknar ur hypersömnen och upptäcker konstigheter ombord. Det visar sig snart att en rymdvarelse har tagit sig ombord på skeppet och tagit över någon av besättningsmännens plats och utseende. Men vem? Vi satt klistrade varenda avsnitt och mamma var till och med tvungen att fråga översättaren, som hon kände, vem som var fripassageraren. Vi kunde inte vänta. Trots att jag bara sett serien en enda gång för över trettio år sedan så kom jag direkt ihåg vem det var som var fripassageraren och hur den avslöjades.

Den känns ganska lågbudget när man ser inledningen idag. Men det behöver ju inte betyda att serien i sig är dålig. Minns Jag, Claudius!

2 kommentarer:

Christina sa...

Är Grave Digger med? Annars tänker jag inte se den.

Knallhatten sa...

Grave Digger är med i ALL finkultur! Det vet du! Och det är ju han som visar sig vara fripassageraren, som du kanske kan lista ut.